Innhold

Slik kan du avtale kundeklausuler

To kolleger sammen med en rådgiver.

Noen ganger er det nødvendig å forhindre at tidligere arbeidstaker tar kontakt med bedriftens kunder. Etter arbeidsforholdets opphør kan arbeidstaker som utgangspunkt ta kontakt med hvem han vil, begrensninger trenger særskilt grunnlag. En kundeklausul kan være et slikt grunnlag.

En kundeklausul er definert i Arbeidsmiljøloven § 14 A-4 som en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker som begrenser arbeidstakers adgang til å kontakte arbeidsgivers kunder etter arbeidsforholdets opphør. 

Nedenfor vil vi gi deg som arbeidsgiver en oversikt over hva du må tenke på før, underveis og etter opphør av ansettelsesforholdet dersom man vurdere å pålegge, og gjøre gjeldende en kundeklausul  overfor en arbeidstaker.

Resten av innholdet er lukket for medlemmer.

Ved å logge inn kan du lese mer om:

1. Hva må arbeidsgiver vurdere før man pålegger en arbeidstaker en kundeklausul?
2. Hva må arbeidsgiver ta hensyn til mens ansettelsesforholdet løper og før oppsigelse er gitt?
3. Hva må arbeidsgiver tenke på ved opphør av ansettelsesforholdet?

 

Har du ikke tilgang? Les avsnittet "Hvordan får du tilgang til Arbinn?"