Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Hva er utvidet egenmelding?

Egenmelding betyr at arbeidstaker melder fra til arbeidsgiveren om at hun/han ikke kan arbeide på grunn av sykdom eller skade uten å legge frem legeerklæring. Ved utvidet egenmelding kan arbeidsgiver gi utvidet rett til egenmelding. Den vanligste ordningen i tidligere IA-bedrifter har vært rett til å bruke egenmelding i opptil åtte kalenderdager, og totalt 24 kalenderdager i løpet av en 12-måneders periode. Det er dette som kalles utvidet egenmelding.

Ordinær egenmelding i folketrygdloven § 8-24 kan benyttes i inntil tre hele kalenderdager, inntil fire ganger i løpet av en 12-måneders periode. Arbeidsgiver har plikt til å drøfte egenmeldingsordning med tillitsvalgte. Folketrygdloven presiserer at arbeidsgiver kan gi utvidet rett til å bruke egenmelding, og at arbeidsgiver har anledning til å gjøre det innenfor arbeidsgiverperioden, dvs inntil 16 dager. Les mer om IA her