Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Hvordan kan vi forebygge arbeidsrelatert stress?

Kvinner med vernebriller og øreklokker.

Forebygging og håndtering av arbeidsrelatert stress leder til lavere sykefravær og hindrer skader.

Arbeidsrelatert stress kan vurderes og forebygges på den samme systematiske måten som benyttes for andre helse- og sikkerhetsrisikoer på arbeidsplassen.

For å identifisere årsaker til stress og løse problemer rundt det kan du følge disse fem stegene for risikovurdering:
 

Steg 1: Identifiser farene og hvem som kan være utsatt

Ledere og arbeidstakere må ha kjennskap til risikofaktorer og tidlige faresignaler på arbeidsrelatert stress.

Steg 2: Evaluer og prioriter risikofaktorene

Identifiser de mest bekymringsfulle risikofaktorene. Ta tak i disse først.

Steg 3: Planlegg forebyggende tiltak

Utarbeid en plan for å forhindre at arbeidsrelatert stress oppstår. Dersom risikofaktorene ikke kan unngås, er det viktig å finne måter å begrense dem på.


Steg 4: Gjennomfør planen

Spesifiser tiltakene som skal iverksettes, ressursene som trengs, hvem som skal være involvert og tidsrammen.


Steg 5: Overvåk og revider tiltakene på løpende basis

Vær forberedt på å gjøre endringer i planen ut fra resultatene av overvåkingen.

Husk at folk kan reagere forskjellig på identiske omstendigheter. Ved vurdering av risikoforhold bør det tas hensyn til arbeidstakernes ferdigheter og behov. Det kan for eksempel være knyttet til kjønn, alder eller erfaring.

Verktøy for å identifisere risiko og lage handlingsplan (for NHO-medlemmer)

  • Arbinn.no forenkler din lederhverdag
  • Få raskt svar på spørsmål innen jus, HMS, lønn, tariff med mer.
  • Medlemskap i NHO gir tilgang til flere veiledere, nyttige verktøy og maler for kontrakter.
  • Innholdet holdes oppdatert av NHOs advokater og HMS-eksperter.

Som medlem får du tilgang til alt innhold på arbeidsgiverportalen Arbinn.no, advokathjelp, rådgiving, kurs, økonomiske fordeler, arrangementer og påvirkningsmuligheter i politiske saker.