Det er flere hensyn å ta dersom man har arbeidstakere som arbeider alene. Arbeidsmiljøloven har et generelle kravet om fullt forsvarlig arbeidsmiljø og et særskilte kravet om at arbeidstakerne skal beskyttes mot vold og trusler i arbeidssituasjonen. I tillegg kan det å arbeide alene medføre økt risiko for skade og ulykker, noe man må ta særlig hensyn til ved risikovurdering av alenearbeid.
Ved en alvorlig ulykke er det en rekke oppgaver som må ivaretas, og det er langt fra alle som er forberedt på hvordan en slik hendelse skal håndteres. Usikkerhet rundt hvordan man skal forholde seg bidrar til å gjøre situasjonen vanskeligere. En god planlegging vil gjøre bedriften bedre rustet til å håndtere en krise. Det anbefales derfor å diskuter hvordan dere bør håndtere hendelser, inkludert ivaretagelse av de ansatte, dersom noe skulle skje. NHO har utarbeidet verktøy til støtte i denne jobben.
Rus og avhengighet blant de ansatte kan oppleves vanskelig for alle involverte parter. Det er lett å tenke at det er en privatsak, men rus og avhengighetsproblematikk er ikke lenger privat når det går ut over arbeidsprestasjoner, kvalitet, fravær, arbeidsmiljø, sikkerhet eller omdømme. Som arbeidsgiver er det lurt å ta opp ting på et tidlig tidspunkt, og her finner du noen tips og råd om hvordan du kan forholde deg til avhengighetsproblematikk når det berører arbeidsplassen.
Hverdager kl 9-15.
16. august er chatten stengt mellom kl. 12:00-14:15.
Du kan også kontakte oss på medlem@nho.no