Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Spørsmål for redaktører av digital håndbok

Hvordan redigerer jeg i håndbøkene?

For å redigere en håndbok må du være innlogget på Arbinn med din brukerID.

Klikk deg inn på Digitale håndbøker, og finn det kapittelet/avsnittet du ønsker å redigere i. Når du er ferdig med redigeringen må du publisere for at endringene skal bli oppdatert i ansattvisningen.

Vi har laget en brukerveiledning som gir et godt bilde av hvordan NHO digitale håndbøker fungerer.

Denne veiledningen finner du her.

Kan jeg legge til lenker i håndboken?

Alle avsnitt har mulighet for å legge til lenkelister. Det er også mulig å legge lenker direkte inn i teksten. 

Kan jeg legge til dokumenter?

Alle avsnitt har mulighet for å legge til dokumentliste. Her kan man laste opp dokumenter som man ønsker skal være tilgjengelig i ansattvisningen. 

Kan jeg endre rekkefølgen på kapitler og avsnitt?

Ja. Du kan endre rekkefølge på både kapitler og avsnitt. Det gjøres enkelt med "drag-and-drop"-funksjon. Du kan dermed også lage egne kapitler som du kan plassere hvor du vil i håndboken. 

Kan jeg opprette egne kapitler og avsnitt?

Ja, du kan legge til egne kapitler og avsnitt. Dette gjøres nederst på siden "Legg til/fjern kapitler".  Det er også mulighet å legge til egne avsnitt under kapitlene.  

Kan jeg bytte ut bildene i håndboken?

Ja, du kan legge inn egne bilder til hvert kapittel.  Du kan også bytte forsidebilde.

Kan jeg legge inn video, bilder og tabeller?

Det er foreløpig ikke mulig å legge inn video og bilder i tekstfeltene, men disse kan legges til som dokument i dokumentliste under hvert avsnitt eller lenke til ett sted bildet/video er lagret.

Kan jeg endre farger og fonter i håndboken?

Det er ikke mulig å skifte font eller farge på tekst i håndboken, heller ikke fargen på forsiden av håndboken. De fleste vil lese håndboken elektronisk, og da er det kun redaktør som vil se fargen på forsiden av håndboken. 

Hvordan får de ansatte tilgang?

Når håndboken er publisert, må lenke, samt brukernavn og passord sendes til de som skal ha tilgang. Det er samme brukernavn og passord for alle ansatte. Dette kan enkelt byttes ut av den som redigerer håndboken, husk da å sende ut nytt brukernavn og passord til de som skal ha tilgang.

Håndbøkene tilpasses alle enheter, og det er enkelt å søke opp relevant informasjon. På den måten vil de ansatte ha relevant informasjon tilgjengelig både på pc, mobil og nettbrett når de har behov for det. Det er alltid siste publiserte versjon som vises. 

Hvordan oppretter jeg håndbøkene?

Det er enkelt å opprette sin egen håndbok.

For å opprette en håndbok må du være innlogget i Arbinn. Dersom du ikke har vært innlogget før, får du enkelt tilsendt passord ved å klikke på knappen "Ny bruker".

Klikk på Digitale Håndbøker og velg den håndboken du ønsker å opprette ved å klikke på "Bestill". Følge stegene i bestillingsprosessen.

NHOs digitale håndbøker tilbys foreløpig bare til medlemmer. 

Vi har laget en brukerveiledning som gir et godt bilde av hvordan NHOs digitale håndbøker fungerer.

Denne veiledningen finner du her.

Blir redaktør varslet ved endringer?

Når det skjer endringer i lovverk, eller det av andre grunner er nødvendig å endre innhold i håndboken, gir vi deg beskjed.

Alt lovpålagt, fast innhold blir redigert og oppdatert av NHO når det er nødvendig. Dersom vi gjør endringer i lovverk, vil redaktøren hos bedriften få en epost fra NHO om hvilke endringer vi har gjort og hvorfor. Da må redaktøren gå inn i håndboken og publisere på nytt for at oppdateringer skal bli oppdatert i ansattvisningen.

Enkel redigering

Det er enkelt å tilpasse håndboken. Du kan velge fra en rekke ferdige avsnitt, eller lage egne. Du kan også fjerne forhåndsvalgte avsnitt dersom de ikke er relevant for din bedrift.

Håndbøkene inneholder forhåndsdefinerte kapitler som hver inneholder en rekke avsnitt som NHO mener kan være relevant i en håndbok. Noen av disse er faste, lovpålagte avsnitt, mens en del er anbefalinger eller forslag. Ved å velge de avsnittene som er relevant for deg er det enkelt å sette sammen en håndbok med det innholdet som passer din bedrift. Er det temaer du ønsker å ha med som ikke ligger her, kan du enkelt opprette egne avsnitt under hvert kapittel.

Brukerveiledningen gir et godt bilde av hvordan håndboken fungerer. 

Generelle spørsmål om digitale håndbøker

Enkel redigering

Det er enkelt å tilpasse håndboken. Du kan velge fra en rekke ferdige avsnitt, eller lage egne. Du kan også fjerne forhåndsvalgte avsnitt dersom de ikke er relevant for din bedrift.

Håndbøkene inneholder forhåndsdefinerte kapitler som hver inneholder en rekke avsnitt som NHO mener kan være relevant i en håndbok. Noen av disse er faste, lovpålagte avsnitt, mens en del er anbefalinger eller forslag. Ved å velge de avsnittene som er relevant for deg er det enkelt å sette sammen en håndbok med det innholdet som passer din bedrift. Er det temaer du ønsker å ha med som ikke ligger her, kan du enkelt opprette egne avsnitt under hvert kapittel.

Brukerveiledningen gir et godt bilde av hvordan håndboken fungerer. 

Hva koster det?

NHOs digitale håndbøker tilbys til svært gunstig pris.

De digitale håndbøkene tilbys foreløpig kun til bedrifter som er medlemmer i NHO-fellesskapet. Prisene fastsettes etter hvor mange årsverk bedriften har og faktureres en gang i året. Prisen er per håndbok (eks. MVA). 

HMS- og Personalhåndbøker
  • Fra 1 til 49 årsverk - kr 405  per måned
  • Fra 50 til 199 årsverk - kr 810 per måned
  • Fra 200 årsverk - kr 999 per måned
Lederhåndbok
  • Fra 1 til 49 årsverk - kr 100  per måned
  • Fra 50 til 199 årsverk - kr 202 per måned
  • Fra 200 årsverk - kr 303 per måned

Alltid oppdatert lovverk

De fleste avsnitt har en fast del som viser til hva som er lovpålagt. I tillegg har vi laget forslag til egen tekst som du enkelt kan tilpasse egen bedrift.

Håndbøkene oppdateres regelmessig av NHOs advokater på arbeidsrett når det skjer endringer i lovverket.

De fleste temaer i håndbøkene er forankret i ett eller flere lovkrav. Vi har derfor laget en fast tekst som viser hva loven krever, hvor du også kan følge lenker direkte til lovteksten. I tillegg har avsnittene en redigerbar del hvor bedriften selv må beskrive sin praksis innenfor det aktuelle temaet. For å gjøre det enkelt å opprette og redigere i håndboken har vi laget et forslag til tekst for deg. På den måten slipper du å skrive all tekst selv, men har samtidig full frihet til å tilpasse avsnittene til forholdene i din bedrift.

Kan jeg lese håndboken på mobil?

De ansatte kan enkelt lese og søke i håndboken fra alle enheter.

Håndbøkene tilpasses alle enheter, og det er enkelt å søke opp relevant informasjon. På den måten vil de ansatte ha relevant informasjon tilgjengelig både på pc, mobil og nettbrett når de har behov for det. Det er alltid siste publiserte versjon som vises. Når håndboken er publisert, må lenke, samt brukernavn og passord sendes til de som skal ha tilgang. Det er samme brukernavn og passord for alle ansatte. Dette kan enkelt byttes ut av den som redigerer håndboken, husk da å sende ut nytt brukernavn og passord til de som skal ha tilgang.

Du kan redigere i håndboken uten at lenken endrer seg, ved ny publisering vil informasjonen i håndboken automatisk oppdateres i ansattevisningen.

Brukerveiledningen gir et godt bilde av hvordan håndboken fungerer. 

 

 

PS: For å se filmen i høy oppløsning og fullskjerm: Trykk på "Youtube", velg fullskjerm, trykk på * og velg høy kvalitet. 

Blir redaktør varslet ved endringer?

Når det skjer endringer i lovverk, eller det av andre grunner er nødvendig å endre innhold i håndboken, gir vi deg beskjed.

Alt lovpålagt, fast innhold blir redigert og oppdatert av NHO når det er nødvendig. Dersom vi gjør endringer i lovverk, vil redaktøren hos bedriften få en epost fra NHO om hvilke endringer vi har gjort og hvorfor. Da må redaktøren gå inn i håndboken og publisere på nytt for at oppdateringer skal bli oppdatert i ansattvisningen.

Hvordan får de ansatte tilgang?

Når håndboken er publisert, må lenke, samt brukernavn og passord sendes til de som skal ha tilgang. Det er samme brukernavn og passord for alle ansatte. Dette kan enkelt byttes ut av den som redigerer håndboken, husk da å sende ut nytt brukernavn og passord til de som skal ha tilgang.

Håndbøkene tilpasses alle enheter, og det er enkelt å søke opp relevant informasjon. På den måten vil de ansatte ha relevant informasjon tilgjengelig både på pc, mobil og nettbrett når de har behov for det. Det er alltid siste publiserte versjon som vises. 

Er det samme brukernavn og passord for alle ansatte?

Ja, alle ansatte benytter samme brukernavn og passord. Redaktør av håndboken kan enkelt endre dette med jevne mellomrom dersom det er ønskelig. Redaktør sender ut informasjon til alle ansatte om nytt passord, hvis dette er endret.