Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Bærekraft

Her kan du lese mer om:

  • Bærekraft og bedrifter
  • Ofte stilte spørsmål og svar
  • Regelverk og krav

Bærekraftens rolle for norske bedrifter

Vi gir deg nyttig informasjon om bærekraft og hvordan de relevante regelverkene får innvirkning på din bedrift.

Slik kan din bedrift bli mer bærekraftig

Å jobbe med bærekraft er helt avgjørende for alle virksomheter. Det er kritisk for å beholde en verden i balanse. En bærekraftig utvikling er enkelt forklart å møte dagens behov uten å ødelegge mulighetene til fremtidige generasjoner

Både små og store bedrifter kan være problemløsere gjennom bærekraftige forretningsmodeller. Dessuten er dette noe både kunder og kapital stadig stiller høyere krav om.

Tre grunner for å jobbe med bærekraft


  • 1
    Bli en del av løsningen: Alle må og kan bidra hvis vi skal løse vår tids store utfordringer. Det lønner seg for alle.
  • 2
    Konkurransekraft og omdømme: Krav fra kunder, myndigheter og kapital vil øke, ved å ligge i front vil din bedrift få et bedre omdømme og økt konkurransekraft.
  • 3
    Stolte ansatte: Stadig flere stiller krav og ønsker å jobbe i en bedrift som tar et samfunnsansvar. En tydelig bærekraftsprofil tiltrekker seg jobbsøkere og skaper stolthet på arbeidsplassen.

Fem enkle steg for å komme i gang

Her en enkel guide for å komme i gang med bærekraftsarbeid i din bedrift: 

  • 1
    Forankre arbeidet med bærekraft i ledelsen
  • 2
    Finn ut hvilke bærekraftsmål som er mest relevant å jobbe med i deres bedrift
  • 3
    Arbeid systematisk med prioritering, årlige tiltak, måling og styring
  • 4
    Involvér de ansatte og gi dem opplæring
  • 5
    Sett enkle mål til å begynne med og legg listen høyere etter hvert

FNs bærekraftsmål

De 17 målene utarbeidet av FN skal fungere som en felles global retning for land, næringsliv og sivilsamfunn, og omfatter blant annet utryddelse av fattigdom, sikre god helse og stoppe klimaendringene innen 2030. Flere og flere virksomheter knytter seg tett opp mot ett eller flere mål. Typisk begynner man gjerne å arbeide med mål der bedriften har mulighet for størst positiv innvirkning, eller størst mulighetsrom for risikominimering. For eksempel bør alle sette seg klimamål.

Klima og miljø, økonomi og sosiale forhold blir ofte kalt de tre dimensjonene for bærekraftig utvikling. Tradisjonelt har bedrifter konsentrert seg om å bygge lønnsomme arbeidsplasser som igjen finansierer velferdsstaten. Dette er fortsatt helt sentralt, men i en bærekraftig verden må alle tre perspektiver for bærekraft være dekket: En sunn økonomi må bygge på sosial bærekraft samtidig som miljømessig bærekraft er fundamentet for vårt felles livsgrunnlag.

Hvordan kan din bedrift identifisere og prioritere de viktigste bærekraftsmålene for deres bedrift?


  • A
    Hvordan påvirker din bedrift fundamentet for vårt livsgrunnlag, klima og natur?
  • B
    Er bedriften din sosialt bærekraftig?
  • C
    Hvordan kan dere forbedre deres økonomiske bærekraft?
A

Hvordan påvirker din bedrift fundamentet for vårt livsgrunnlag, klima og natur?

Dette omtales i FNs bærekraftsmål nr 6, 13, 14 og 15.

Utslipp og energibruk

  • Har bedriften satt mål om minimum 55 prosent utslippskutt innen 2030 i tråd med Norges klimamål?
  • Har dere kontroll på klimafotavtrykket?
  • I hvilken grad og hvordan forurenser bedriften?
  • Har dere vurdert miljøsertifisering?
  • Vurder produksjon, energibruk, transport og innkjøp av produkter, arealbruk, reiser og tjenester.

Naturinngrep og artsmangfold

  • Er det noe ved virksomheten som er skadelig for naturen og artsmangfoldet?

Drift og materialbruk

  • Hvor gode er dere på energieffektivisering?
  • Reduserer dere behov for reise og transport der vi kan?
  • Har dere en plan for å fase ut fossile kjøretøy?
  • Hvordan håndterer bedriften avfallsprodukter?
  • Finnes det muligheter for mer sirkulære løsninger?
  • Hva er produktenes levetid?
  • Finnes det løsninger for reparasjon, gjenbruk og resirkulering?

    Kunder og underleverandører

    • Påvirker underleverandørene deres klima og/eller natur negativt og stiller dere krav til dem?
    • Bidrar deres produkter og tjenester til gode løsninger?
    • Hvilke krav stiller deres kunder og kilder til finansiering til dere?
    • Er det enkelt for dine kunder å forstå klimafotavtrykket for hva dere selger?
    B

    Er bedriften din sosialt bærekraftig?

    Dette omtales i FNs bærekraftsmål nr 1, 2, 3, 4, 5, 7, 11 og 16.

    Seriøst arbeidsliv

    • I hvilken grad behandler dere egne ansatte i henhold til arbeidslivets spilleregler?
    • Vet dere i hvilken grad deres leverandører følger arbeidslivets spilleregler?
    • Hvordan jobber dere med å unngå arbeidslivskriminalitet?

    Mangfold, inkludering og likestilling

    • Jobber dere aktivt med mangfold, inkludering og likestilling i vår bedrift?
    • I hvilken grad tar dere samfunnsansvar ved å ansette lærlinger?

    Lokalsamfunn

    • Hvordan bidrar dere i lokalsamfunnet?
    • Støtter dere lokale foreninger og lag?
    • Bidrar dere til lokale arrangementer og dugnader?
    C

    Hvordan kan dere forbedre deres økonomiske bærekraft?

    Dette omtales i bærekraftsmålene nr 8, 9, 10 og 12.

    • Bruker bedriften ressursene effektivt? Tenk på energibruk og andre innsatsfaktorer
    • Er leverandøravtalene deres så gode som de kan bli?
    • Er produksjonen optimal?
    • Kan bedriften gjøre transporten billigere og mer effektiv?Emballasje, energibærere til transport og energibruk kan være naturlige ting å se på.
    • Finnes det teknologi tilgjengelig som kan gjøre driften mer effektiv og miljøvennlig?
    • I hvilken grad vet dere om hvilken klimarisiko som kan treffe bedriften fremover?

    Se også