Avvikshåndtering
Avvikshåndtering handler om å finne ut hvorfor noe gikk galt og å iverksette tiltak slik at det ikke skjer igjen. Det er en måte å lære av feil og sikre kontinuerlig forbedring.
Et avvik oppstår når noe ikke skjer som planlagt, eller når virksomheten ikke følger egne rutiner, lover eller krav. Avvik kan være små, som manglende dokumentasjon, eller mer alvorlige, som brudd på arbeidsmiljøregler eller ulykker.
Det er viktig å håndtere avvik, både fordi lovverket krever at alle virksomheter skal ha rutiner for å avdekke, rette opp og forebygge avvik fra helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen. Men det viktigste er at virksomheten får mulighet til å lære av sine feil og å iverksette tiltak som kan hindre at det skjer igjen.
Tilsynsmyndighetene er opptatt av at virksomheter etterlever HMS‑lovverket. Samtidig er det lurt å omfatte andre forhold som påvirker sikker drift og kvalitet. Vi anbefaler at virksomheten har gode og tydelige rutiner.
Vil du vite mer?
Resten av innholdet er for NHO-medlemmer. Logg inn for å lese videre og få tilgang til veiledning og verktøy som gjør din hverdag som arbeidsgiver enklere.