Hopp til hovedinnhold
Logg inn

HYBAR - Arbeidsplassutforming i hybrid arbeidsliv

Mange kontorbaserte bedrifter opplever i dag usikkerhet rundt hvordan de kan kombinere god arbeidsplassutforming  med økt bruk av fjernarbeid/hjemmekontor, såkalte hybride arbeidsplasser. 

Forskningsinstituttet NORCE har utviklet et prosessverktøy, HYBAR, som kan hjelpe bedriftene i å ta slike beslutninger på en inkluderende og god måte.

HYBAR er et opplegg som tar 2-3 timer å gjennomføre. Anbefalt gruppe-størrelse er 7-8 personer. Verktøyet er gratis å benytte for NHOs medlemmer.

Last ned verktøyet her:

Her finner du veiledning til den som skal lede arbeidsmøtet, samt powerpoint som brukes under selve gjennomgangen.

Les mer om HYBAR og hvordan du bruker det:

  • A
    Hvorfor bruke HYBAR?
  • B
    Hvem kan bruke HYBAR?
  • C
    Hvordan bruker vi verktøyet?
  • D
    Hvor lang tid tar det?
  • E
    Last ned
  • F
    Kunnskapsbasert
A

Hvorfor bruke HYBAR?

Arbeidsplassutforming er et viktig tema for bedrifter. Det kan bidra til bedre effektivitet i virksomheten, mer innovasjon, bedre trivsel blant ansatte og generelt bedre konkurransefortrinn for bedrifter.

Motsatt kan dårlig tilpassede arbeidsplasser gi høyt sykefravær, unødig høye kostnader og ineffektive arbeidsprosesser.

HYBAR hjelper bedrifter til å få en god start på endringprosessen og gir også tips til videre arbeid. HYBAR gir ikke et fasitsvar på hva som er optimal innredning av kontorarbeidsplassen, men gir et godt grunnlag for å ta gode valg som passer akkurat for dere.

B

Hvem kan bruke HYBAR?

  • Alle virksomheter med kontorarbeidsplasser kan bruke verktøyet.
  • Prosessen må forankres i ledelsen på forhånd. Det bør være en plan for hvordan resultater fra workshop(er) blir fulgt opp.
  • I store bedrifter kan det være hensiktsmessig å dele opp i mindre grupper, for eksempel pr avdeling, pr område/ etasje eller lignende.
  • En person i hver gruppe bør lede workshop. Denne bør lese igjennom veileder på forhånd.
  • For hver adveling som skal gjennomføre workshop, kan det være lurt å velge en gruppe på 6-8 personer som gjennomfører workshop. Dersom man er flere, må man regne med at det tar lengre tid å gjennomføre.
C

Hvordan bruker vi verktøyet?

HYBAR er et nettbasert verktøy som skal kunne gjennomføres uten ekstern hjelp. For å lykkes med dette, må den som skal være tilrettelegger være godt forberedt. 

Verktøyet består av tre deler:

  1. En veileder til tilrettelegger (den som skal lede arbeidsmøtet/ prosessen)
  2. En e-læring som kan sendes ut til alle deltakere på forhånd
  3. En powerpoint som fungerer som møteguide; brukes til å fasilitere diskusjoner og notere ned underveis i prosessen.

Hvem bør være tilrettelegger?
Tilretteleggeren kan være både leder, tillitsvalgt, verneombud eller andre i bedriften som har mulighet til å sette seg noe inn i temaet på forhånd.

Hva må tilrettelegger gjøre?
Møteleder/ tilrettelegger må lese grundig gjennom e-læringsdelen, samt sette seg inn i gruppeoppgavene i PowerPoint filen som skal anvendes under selve workshopen.

E-læringen bør også sendes ut til alle deltakere på forhånd, slik at alle er mest mulig forberedt. Det tar ca 20 minutter å gå igjennom den. 

Deretter gjennomføres en workshop med powerpoint som møtemal og referat. Svarene på spørsmålene skrives direkte inn i powerpointen underveis i workshop.

Hvor stor bør gruppene være?
Vi anbefaler å ha arbeidsgrupper på 7-8 personer. Har du en stor arbeidsplass og ønsker at alle avdelinger skal gjennom HYBAR, så anbefaler vi å dele det opp pr avdeling, eventuelt pr etasje eller områder hvor man sitter samlet. Deretter velge ut 7-8 personer som er representativt for gruppen. Man kan selvsagt også velge at alle deltar i diskusjonen, men vær oppmerksom på at det tar tar lengre tid, og stiller større krav til den som skal lede møtet.

NB: Før man setter igang en slik prosess, er det lurt å ha en plan for hvordan resultatene skal følges opp videre.

Dere vil ikke få ut et fasitsvar på hva som er riktig innredningsløsning for dere, men dere vil garantert ha et mye tydeligere bilde av hvilke konkrete behov dere har, og hva som bør endres.

D

Hvor lang tid tar det?

Vi anbefaler at det settes av 2- 2,5 timer for gjennomføring av workshop. Powerpointen som brukes under workshop har tidsangivelser på hvert diskusjonstema, som regel ca 10 minutter pr oppgave.

E

Last ned

Her finner du veiledning til den som skal lede arbeidsmøtet, samt powerpoint som brukes under selve gjennomgangen.

F

Kunnskapsbasert

Vi har vektlagt at verktøyet skal være kunnskapsbasert. HYBAR er derfor utformet på grunnlag av en stor mengde norsk og internasjonal forskning gjennomgått av NORCE.

NORCE har i tillegg gjennomført en egen studie i tre større virksomheter som har arbeidet systematisk med utprøving av nye arbeidsplassløsninger. Det er intervjuet totalt 47 ledere og ansatte om deres erfaringer med løsningene de har valgt.

Som en tredje kunnskapsinnhenting, har NORCE intervjuet rådgivere fra tre selskaper som leverer tjenester innen arbeidsplassutforming, og som dermed har bredt erfaringsgrunnlag med temaet. Totalt sett har dette gitt et solid kunnskapsgrunnlag for utforming av verktøyets struktur og innhold.