Organisatorisk arbeidsmiljø
Strukturen i bedriften – som arbeidstidsordninger, arbeidsavtaler, organisering og ledelse – påvirker arbeidsmiljøet mer enn du kanskje tror. Her får du oversikt og råd om hva du må og bør vurdere.
Hva er organisatorisk arbeidsmiljø?
Organisatorisk arbeidsmiljø handler om hvordan arbeidet er strukturert og organisert. Alle har et organisatorisk arbeidsmiljø, men hvilke faktorer som utgjør en risiko for arbeidsmiljøet varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass.
Organisatoriske arbeidsmiljøfaktorer omfatter blant annet:
- Arbeidsavtaler og tilknytningsformer
- Organisering av arbeid og ansvar
- Arbeidstidsordninger
- Ledelse og kommunikasjonslinjer
- Opplæring og informasjon
- Bruk av teknologi og styringssystemer
- Kontorløsninger
Dette er forhold som påvirker arbeidshverdagen til de ansatte og deres helse, trivsel og prestasjon. Hvordan dere velger å organisere arbeidet, og hvilke rammebetingelser som finnes, påvirker alle de andre arbeidsmiljøfaktorene.
Vil du vite mer?
Resten av innholdet er for NHO-medlemmer. Logg inn for å lese videre og få tilgang til veiledning og verktøy som gjør din hverdag som arbeidsgiver enklere.