Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Kompetansestrategi

En kompetansestrategi er en overordnet, langsiktig plan som beskriver hvordan virksomhetene skal sikre sine kompetansebehov fremover. Det er viktig at kompetansearbeidet i en bedrift er koblet mot bedriftens strategier og mål frem i tid. Kompetansestrategien bør baseres på en analyse av forskjell mellom fremtidig kompetansebehov og nåværende kompetanse (GAP-analyse).

En strategi er i sin essens en helhetlig, overordnet og langsiktig plan for å oppnå definerte mål. Det bør være en sammenheng mellom bedriftens overordnede strategier og mål, og arbeidet med kompetanse. Bedriftens strategi legger føringer for hvilken kompetanse det er viktig å mobilisere, videreutvikle eller å anskaffe.

Formålet:
Formålet med en kompetansestrategi er å vite hva bedriften trenger av kompetanse i fremtiden for å nå virksomheten sine mål og strategier.

En bedrifts kompetansestrategi må:

  • Være operativ, ikke så overordnet at det kun blir ord uten reelt innhold.
  • Være et resultat av virksomhetsstrategien, og inneholde klare strategiske kompetanseområder og mål for disse.
  • Operasjonaliseres gjennom en handlingsplan med konkrete aktiviteter som skal gjennomføres.
  • Hver aktivitet bør spesifiseres med innhold, mål, ressurser, tidsfrister og hvem som er ansvarlig, slik at den er klar og tydelig for alle.

Det er ikke bare store virksomheter som trenger en kompetansestrategi. Små og mellomstore virksomheter er vel så sårbare for tap av kompetanse, mangel på utvikling, samt å nå frem i kampen om kompetansen når de rekrutterer. (Kilde: HR Norge)