Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Hva skjer hvis en ansatt blir syk i ferien?

Lær om reglene for arbeidstakere som blir syke før eller under den fastsatte ferien. Få svar på om den ansatte må avvikle ferien, eller kan benytte seg av retten til sykepenger.

Hva skjer hvis en ansatt blir syk før eller i ferien?

Hvis den ansatte blir syk før ferien, kan vedkommende kreve å utsette hele ferien til senere i ferieåret.

Hvis den ansatte først blir syk i ferien, kan hen kreve at et tilsvarende antall feriedager som arbeidstaker er syk, blir utsatt og gitt senere i ferieåret. Er den ansatte sykemeldt så lenge at hen ikke får tatt ferien, skal ferien overføres til neste år.

Dersom arbeidstaker ber om utsatt ferie med bakgrunn i sykdom må arbeidsuførhet dokumenteres med legeerklæring, og den ansatte må være 100 % sykmeldt.

Merk: Det er ikke tilstrekkelig at den ansatte leverer egenmelding.

Hvem er syk?

Ferieloven har bestemmelser om utsettelse av ferie når arbeidstakeren enten blir helt arbeidsufør før ferien tar til, eller er helt arbeidsufør under ferien. Blir arbeidstakeren gradert syk, gjelder ikke reglene om utsettelse av ferie.

Merk: Er det arbeidstakerens familiemedlemmer som blir syke, kan ikke arbeidstakeren av den grunn endre eller utsette den allerede fastsatte ferien.

Vil du vite mer?

Resten av innholdet er for NHO-medlemmer. Logg inn for å lese videre og få tilgang til veiledning og verktøy som gjør din hverdag som arbeidsgiver enklere.