Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Bekymret for en ansatt? 5 råd til arbeidsgiver

Lytt fordomsfritt og se muligheter. Foto: Stockfoto

En av tre medlemsbedrifter er usikre på hvordan de skal følge opp ansatte med psykiske helseutfordringer. Samtidig er lettere psykiske lidelser den diagnosen som bidrar mest til økning i sykefraværet.

For mange i denne gruppen kan jobb være beste medisin. NHO, Psykologforeningen og Mental Helse har derfor gått sammen om å utarbeide fem råd til arbeidsgivere.

De fem rådene er:

  1. Inviter til samtale. Sett av tilstrekkelig tid, ha skjermede omgivelser, og vær tydelig på at du ønsker å støtte den ansatte.
  2. Lytt fordomsfritt. Vær nysgjerrig på medarbeideres beskrivelse av sin situasjon.
  3. Spør, ikke grav. Spør om hvordan den ansatte har det, og hvordan helseplagene påvirker arbeidet. Ikke grav i årsaksforhold og symptomer.
  4. Se muligheter. Undersøk hvordan den ansatte kan fortsette å jobbe helt eller delvis. Snakk sammen om oppgaver, tilpasninger og muligheter.
  5. Avklar forventninger. Still krav som er mulig å innfri for den ansatte med psykiske helseplager.

Du kan laste ned plakat med de fem rådene her.