Hjemmekontorforskriften er opprinnelig fra 2002, men har vært lite i bruk. Under koronapandemien ble imidlertid mange pålagt å jobbe hjemmefra, og etter det ble det gjort endringer i forskriften.
Forskriften gjelder bare arbeid som utføres i arbeidstakers eget hjem. Det betyr at andre typer for fjernarbeid, som for eksempel arbeid på hytta eller på reise, ikke omfattes av forskriften. Kortvarig eller sporadisk arbeid hjemmefra har heller ikke betydning. Dersom hjemmekontor pålegges eller anbefales av myndighetene er et unntak fra kravet om skriftlig avtale om hjemmearbeid.
Det er viktig å være oppmerksom på at en del av de spørsmålene som gjerne oppstår ved hjemmearbeid verken reguleres i arbeidsmiljøloven eller i hjemmekontorforskriften. Forskriften regulerer for eksempel ikke adgangen til å kreve eller å pålegge hjemmekontor, og den har heller ikke detaljerte regler om hvem som skal betale for utstyr og utgifter i en hjemmearbeidssituasjon. Dette er forhold som må avklares nærmere i den enkelte avtalen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.
Forskriften gjelder ikke når hjemmearbeidet er "kortvarig eller sporadisk"
Bedrifter som åpner for at arbeidstakere kan jobbe hjemmefra må ta stilling til om hjemmearbeidet er av en slik art at forskriften faktisk gjelder. Dersom forskriften gjelder, vil det innebære noen forpliktelser for arbeidsgiver.
Når er arbeidet "kortvarig eller sporadisk»?
Korte perioder med hjemmearbeid regnes som "kortvarig arbeid". En til to ukers hjemmearbeid som tilretteleggingstiltak i forbindelse med sykefravær vil ikke omfattes av forskriften. Derimot vil fullt hjemmearbeid i en måned eller mer, normalt ikke anses kortvarig i forskriftens forstand.
Sporadisk arbeid regnes som tilfeller der arbeidstaker tar med seg arbeid hjem og jobber hjemmefra noen timer av og til. Likevel, hvis hjemmearbeidet har et visst omfang og skjer jevnlig, for eksempel en dag hver uke, er det ikke lenger sporadisk. Men arbeid hjemmefra mindre enn en dag i uka i snitt vil være av så lite omfang at det betraktes som sporadisk selv om det skjer jevnlig.
Hver hjemmekontorsituasjon må vurderes konkret. Det sentrale er om hjemmearbeidet har karakter av å være av en viss varighet, fasthet og omfang. For eksempel hvis arbeidstaker ofte, og til faste tider utfører arbeid fra hjemmet, kan det tyde på at arbeidet likevel ikke er “kortvarig og sporadisk”. Arbeidstakere som derimot kun utfører arbeid i eget hjem, vil alltid omfattes av forskriften.
Skriftlig avtale
Når arbeidet faller inn under hjemmekontorforskriften kreves det en skriftlig avtale. Avtalen skal blant annet si noe om omfanget av hjemmekontorarbeidet, arbeidstid, tilgjengelighet, forventet varighet, drift og vedlikehold av utstyr mv. Det skal inngås amed alle arbeidstakere som utfører hjemmearbeid under forskriften – også arbeidstakere som har ledende eller særlig uavhengig stilling.
Se NHOs mal til skriftlig avtale om hjemmearbeid her (arbinn.nho.no)
Krav om fullt forsvarlig arbeidsmiljø – så langt det er mulig
Når det gjelder det fysiske arbeidsmiljøet, har arbeidstaker selv størst innflytelse. Arbeidsgiver har ikke tilgang til arbeidstakers private hjem uten at det er inngått særskilt avtale om dette. Det innebærer at arbeidsgiver heller ikke pålegges større plikter enn at bedriften, så langt det er praktisk mulig, skal forsikre seg om at arbeidstaker har et forsvarlig arbeidsmiljø.
Det er viktig å være oppmerksom på at kravet til et forsvarlig arbeidsmiljø omfatter både det fysiske og det psykososiale arbeidsmiljøet. At kravet også gjelder det psykososiale arbeidsmiljøet, kommer nå klart fram i forskriften. Dette er særlig viktig der hjemmearbeidet går over tid og arbeidstakerens kontakt med arbeidsplassen og kollegaer svekkes.
Det kan være hensiktsmessig at arbeidstaker gjennom en egenerklæring forsikrer arbeidsgiver om at hjemmearbeidsplassen legger til rette for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Last ned vår mal for slik egenerklæring.
Internkontroll: Arbeidsgiver skal, som ellers, følge reglene om systematisk arbeidsmiljøarbeid (internkontroll). Internkontrollarbeidet skal vise at virksomheten har ansatte som utfører hjemmearbeid.
Arbeidstakers medvirkningsplikt: Arbeidstaker skal medvirke til gjennomføringen av de tiltak som blir satt i verk for å skape et sunt og trygt arbeidsmiljø.
Verneombud og arbeidsmiljøutvalg: Så langt det er praktisk mulig, skal verneombud og arbeidsmiljøutvalg ivareta arbeidstakernes interesser i spørsmål som knytter seg til den enkeltes arbeidsmiljø. I tillegg skal de medvirke til at arbeidsmiljøforholdene i hjemmet er omfattet av internkontrollsystemet.
Arbeidstilsynets rolle: Arbeidstilsynet gis myndighet til å føre tilsyn med forskriften. Dette innebærer ikke at Arbeidstilsynet kan føre tilsyn i arbeidstakers hjem, men at tilsyn gjennomføres på annen måte som ikke innebærer inspisering av arbeidstakers hjem. Dette kan for eksempel være å kontrollere om det er inngått skriftlige avtaler om bruk av hjemmekontor.
Yrkesskadedekning: Merk at arbeidstaker normalt ikke er yrkesskadedekket i spisepauser og andre pauser under arbeid i hjemmet. De er fortsatt dekket når de utfører arbeidet, men altså ikke i pauser.
Arbeidstid
Hjemmekontorforskriften har ikke særlige regler om arbeidstid, så arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser gjelder fullt ved hjemmearbeid. I praksis betyr det at den arbeidstiden som er avtalt når arbeidet utføres på kontoret vil gjelde på hjemmekontoret. Det betyr også at arbeidsgiver og arbeidstaker kan inngå avtaler om arbeidstid, i den grad loven åpner for det.
Ifølge departementet skal arbeidstidsbestemmelsene evalueres etter at man har skaffet seg mer innsikt i bruken av hjemmearbeid.
Arbeidsgivers styringsrett
Styringsretten gjelder også i en situasjon hvor arbeidstaker arbeider hjemme. Dette innebærer at arbeidsgiver har rett til å lede, kontrollere, organisere og fordele arbeidet. Styringsretten gir blant annet arbeidsgiver rett til å bestemme hvilke arbeidsoppgaver som skal prioriteres, og hvordan arbeidet skal organiseres. Arbeidsgiver kan også ensidig foreta endringer, så lenge endringene er innenfor rammen av styringsretten. Merk likevel at bedrifter kan være forpliktet til å drøfte endringer med tillitsvalgte og verneombud.
Det kan oppstå situasjoner der arbeidsgiver ønsker at ansatte på hjemmekontor kommer tilbake på kontoret. Arbeidsgiver kan i kraft av styringsretten bestemme at de ansatte må være på det avtalte arbeidsstedet i arbeidstiden. Utgangspunktet er derfor at arbeidsgiver kan beordre ansatte tilbake til kontoret, så lenge ikke arbeidsgiver har begrenset styringsretten gjennom eksempelvis arbeidsavtalen eller tariffavtalen.
For å unngå at arbeidsgiver begrenser styringsretten over arbeidsstedet, kan avtaler om hjemmekontor inngås for en begrenset tidsperiode. Avtalen bør også inneholde en bestemmelse om at arbeidsgiver kan bestemme at avtalen om hjemmekontor skal opphøre.
Maler for avtale om hjemmekontor (norsk og engelsk) og maler for egenerklæring om arbeidsmiljø på hjemmekontor (norsk og engelsk).
Les mer om hjemmekontor på Arbeidstilsynets nettside.
Les mer om om hjemmekontor og skatt på Skatteetatens nettside.