Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Adgangen til å ha bedriftsinterne aldersgrenser på 70 år oppheves med virkning fra 1. januar 2026

Stortinget har vedtatt at adgangen til å ha bedriftsinterne aldersgrenser på 70 år oppheves med virkning fra 1. januar 2026.

Vedtaket innebærer at bedrifter som i dag har en bedriftsintern aldersgrense på 70 år, ikke gyldig kan ha dette etter 31. desember 2025. Arbeidstakere som i dag har slik aldersgrense og fyller 70 år 1. januar 2026 eller senere, får dermed økt sin aldersgrense fra 70 til 72 år.

Unntak gjelder der den bedriftsinterne aldersgrensen er fastsatt i en tariffavtale som er inngått før lovendringen trer i kraft (1. januar 2026). For disse utsettes opphevelsen til tariffavtalen utløper, likevel ikke i mer enn tre år.

Med opphevelsen av adgangen til å ha bedriftsinterne aldersgrenser, vil det være aldersgrensen på 72 år i arbeidsmiljølovens §15-13 a første ledd som gjelder for når arbeidsforholdet kan bringes til opphør. Det er ingen krav til å håndheve denne aldersgrensen konsekvent overfor de ansatte. Arbeidsgiver kan dermed velge å la enkelte arbeidstakere fortsette etter denne alderen.

Det vil fortsatt være adgang til å fastsette lavere aldersgrense enn 72 år der dette er nødvendig av hensyn til helse eller sikkerhet.

Arbeidsmiljøloven § 15-13 a femte ledd slår fast at når en arbeidsgiver ønsker at en arbeidstaker skal fratre sin stilling ved nådd aldersgrense, skal arbeidstakeren skriftlig varsles om datoen for fratreden. Fratreden kan tidligst kreves seks måneder etter den første dag i måneden arbeidstakeren mottok varselet om fratreden.

Før varsel gis, skal arbeidsgiver så langt det er mulig innkalle arbeidstakeren til en samtale, med mindre vedkommende ikke ønsker det. Arbeidsgiver må dermed starte opp en fratredelsesprosess inntil sju måneder før fratreden skal skje. En opphevelse av adgangen til å ha en intern aldersgrense på 70 år, kan dermed by på noen praktiske utfordringer i overgangsfasen.

Blant annet kan arbeidsgiver ha startet en prosess med samtale og varsel for en ansatt født 1. januar 1956 eller senere, før endringsloven er vedtatt. Har arbeidsgiveren i tillegg igangsatt en rekrutteringsprosess, må vedkommende vurdere om denne skal reverseres. Er allerede en ny medarbeider ansatt, kan dette skape vansker hvis ansettelsen har skjedd ut fra en forutsetning om at den som allerede er i stillingen skal fratre når dagens bedriftsinterne aldersgrense nås.

I en situasjon som nevnt over, kan arbeidsgiver vurdere å heve arbeidsavtalen med en nyansatt dersom vedkommende enda ikke har tiltrådt. Hvis du vurderer dette, bør du kontakte advokat i din landsforening.

Av informasjonshensyn bør de ansatte orienteres om ny aldersgrense. Videre bør det vurderes om det er behov for å oppdatere arbeidsavtaler, personalhåndbøker, m.m. Ønsker bedriften å justere øvre alder for forsikringsdekninger, anbefales det å ta kontakt med leverandør eller megler.

Vil du vite mer?

Resten av innholdet er for NHO-medlemmer. Logg inn for å lese videre og få tilgang til veiledning og verktøy som gjør din hverdag som arbeidsgiver enklere.