Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Psykososialt arbeidsmiljø

Det psykososiale arbeidsmiljøet omtales gjerne som det opplevde arbeidsmiljøet, altså hvordan innholdet i jobben og den sosiale samhandlingen med kolleger og ledere oppleves av de ansatte.

Det inkluderer faktorer som opplevelsen av krav og forventninger knyttet til arbeidsoppgaver, støtte, rettferdighet, muligheten til å uttrykke seg trygt og med respekt. 

Eksempler på psykososiale forhold:

  • Opplevelsen av krav og forventninger som stilles i jobben
  • Opplevelsen man har av selvbestemmelse i arbeidssituasjonen sin
  • Om de ansatte opplever å bli sett, hørt og respektert
  • Kvaliteten på samarbeid og kommunikasjon i teamet
  • Konflikthåndtering og ledelsesstil
  • Opplevelse av mening og mestring i jobben
  • 1
    Hvorfor er det viktig - og hva kan være skadelig?
  • 2
    Typiske risikofaktorer med eksempler
  • 3
    Eksempler på god forebygging
  • 4
    Eksempler på tiltak
  • 5
    Forskjellen på organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø
  • 6
    Har vi et godt psykososialt arbeidsmiljø hos oss?
  • 7
    Hva sier regelverket?
  • 8
    Hvordan jobbe systematisk med psykososialt arbeidsmiljø?
  • 9
    Kort oppsummering
  • 10
    Aktuelle verktøy og ressurser

Vil du vite mer?

Resten av innholdet er for NHO-medlemmer. Logg inn for å lese videre og få tilgang til veiledning og verktøy som gjør din hverdag som arbeidsgiver enklere.