Slik kan du avtale kundeklausuler
Noen ganger er det nødvendig å forhindre at tidligere arbeidstaker tar kontakt med bedriftens kunder. Etter arbeidsforholdets opphør kan arbeidstaker som utgangspunkt ta kontakt med hvem hen vil. Dersom arbeidsgiver ønsker å kunne begrense at arbeidstaker tar kontakt med tidligere kunder må det avtales en kundeklausul.
En kundeklausul er en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker som begrenser arbeidstakers adgang til å kontakte arbeidsgivers kunder etter arbeidsforholdets opphør. Vi gir deg en oversikt over hva du må tenke på før, underveis og etter opphør av ansettelsesforholdet ved bruk av kundeklausuler.
Du finner en mal for klausulen lenger ned, under "Kundeklausulen må følge visse regler".
Vil du vite mer?
Resten av innholdet er for NHO-medlemmer. Logg inn for å lese videre og få tilgang til veiledning og verktøy som gjør din hverdag som arbeidsgiver enklere.