Innhold

Tilskudd til arbeidsgivere som tar inn unge fra Nav i sommerjobb

Artikkel

Regjeringen har innført en tilskuddsordning til arbeidsgivere som tar inn unge arbeidssøkere fra Nav i en fire ukers sommerjobb. Tiltaket skal bidra til at flere unge får verdifull arbeidserfaring og styrker sine muligheter på arbeidsmarkedet. Tiltaket er aktuelt for personer mellom 16 og 29 år, som har fått vurdert av Nav at de har behov for arbeidsrettet bistand.

Hva dekker tilskuddet?

Tilskuddet fra Nav dekker 50 prosent av lønnen til deltakere under 30 år i inntil fire uker. For personer med nedsatt arbeidsevne dekker Nav 75 prosent av lønnen.

 

Tilskuddet beregnes på grunnlag av faktisk stillingsprosent og utbetalt lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift av lønnen og feriepengene, og innskudd til obligatorisk tjenestepensjon. Overtidsbetaling og andre variable tillegg dekkes ikke av tilskuddsordningen.

 

Det gis ikke slikt tilskudd til enheter i et foretak som har permitterte.

 

Varighet

Tilskudd til sommerjobb kan gis i inntil fire uker per deltaker. Tiltaket kan gjennomføres i perioden fra 1. juni til og med 31. august. Nav kan unntaksvis godkjenne sommerjobb utenfor denne perioden. 

 

Hva kan du forvente som arbeidsgiver?

Tilskudd til sommerjobb er en støtteordning for deg som arbeidsgiver. Deltakeren på tiltaket ansettes i midlertidig stilling på ordinære lønns- og arbeidsvilkår. Deltakeren skal utføre ordinære arbeidsoppgaver i virksomheten.

Det inngås en avtale mellom arbeidsgiveren, Nav og deltakeren, som avklarer varighet, tilskuddssats og formål med tiltaket. Det blir opprettet et kontaktpunkt i Nav og på arbeidsplassen med ansvar for oppfølging.

Nav kan i tillegg gi tilskudd til tilrettelegging eller mentor.

Hvordan inngå avtale om sommerjobb?

Avtale om tilskudd til sommerjobb må inngås før oppstarten av tiltaket.

Det er veilederen hos Nav eller du som arbeidsgiver som oppretter avtalen. Hvis Nav oppretter den, deles avtalen med deltakeren og deg som arbeidsgiver via en lenke du får tilsendt. Du kan også logge deg på Min side – arbeidsgiver for å se avtaler som er opprettet av Nav eller opprette en avtale selv

Tilgangen til avtalen styres gjennom Altinn. Personer som skal representere arbeidsgiveren må på forhånd ha blitt tildelt enkelttjenesten “Avtale om sommerjobb”. 

Alle tre parter må godkjenne avtalen før tiltaket kan settes i gang. Nav-veilederen godkjenner avtalen til slutt.

Dere kan melde interesse for å tilby sommerjobb via dette kontaktskjemaet. Dere kan også ta kontakt med markedskontakten i ditt fylke.

Arbeidsgivertelefonen er tilgjengelig på 55 55 33 36 mellom kl. 09.00–15.00 (hverdager)

Utbetaling av tilskuddet

Når tiltaket er over, vil du kunne søke om refusjon.

Siste frist for å sende inn kravet er senest to måneder etter at perioden er over. Hvis fristen ikke holdes, trekkes tilskuddet som er innvilget. Det betyr at man ikke får utbetalt støtte.

Du kan lese mer om tilskuddsordningen og hvordan søke her (nav.no)