Fra tid til annen krever de tillitsvalgte innsyn i de ansattes lønnsopplysninger i forbindelse med de lokale lønnsforhandlingene. Har bedriften rett og/eller plikt til å utlevere slike personopplysninger til de tillitsvalgte? Denne artikkelen gir deg svaret på dette.
Har bedriften din tariffavtale eller ikke?
Vurderingen av den tillitsvalgtes rett til innsyn i den enkelte arbeidstakers lønn vil normalt være ulik avhengig av om bedriften er bundet av tariffavtale eller ikke.
Bedriften har ikke tariffavtale
I private bedrifter anses opplysninger om lønn som et forhold alene mellom arbeidsgiver og den enkelte ansatte. Det finnes ingen generelle lovregler som forplikter bedriften til å utlevere lønnsopplysninger til de tillitsvalgte.
Tillitsvalgte har derfor i utgangspunktet ikke rett til innsyn i de ansattes lønnsopplysninger.
Bedriften har tariffavtale
Dersom bedriften har tariffavtale, kan bedriften være forpliktet til å utlevere lønnsopplysninger til de tillitsvalgte i tråd med bedriftens tariffavtale. Spørsmålet om bedriftens plikt til å utlevere lønnsopplysninger til de tillitsvalgte vil derfor i utgangspunktet være avhengig av om den aktuelle tariffavtale regulerer slik utlevering
Bedriften må samtidig være oppmerksom på at utleveringen av lønnsopplysninger vil være omfattet av personopplysningsregelverket (GDPR), og at man derfor må ha et bevisst forhold til hvilke personvernregler som gjelder.
Les mer om når utlevering av lønnsopplysninger er lovlig etter personopplysningsregelverket, og bedriftens plikter etter GDPR.
Resten av innholdet er lukket for medlemmer. Logg deg på for å lese hele artikkelen.
Har du ikke tilgang? Les avsnittet "Hvordan får du tilgang til Arbinn?"