Risikoområder
Her finner du informasjon om ulike risikoområder som kan påvirke arbeidsmiljøet i din bedrift.

Hva påvirker arbeidsmiljøet i min bedrift?
Arbeidsmiljøet kan påvirkes av mange risikofaktorer, og hvilke som har størst innvirkning vil variere fra arbeidsplass til arbeidsplass.
Felles for alle arbeidsplasser:
Organisering av arbeidet
På alle arbeidsplasser spiller organisering av arbeidet en sentral rolle i arbeidsmiljøet. Dette kalles ofte for organisatorisk arbeidsmiljø, og er det viktigste området hvor bedriften kan legge rammene for et godt arbeidsmiljø.
Psykososialt arbeidsmiljø
Dette begreper refererer til hvordan innholdet i jobben og den sosiale samhandlingen med kolleger og ledere oppleves av de ansatte. Begreper som rettferdighet, støtte, respekt og opplevelse av krav og forventninger i arbeidet knyttes ofte til det psykososiale arbeidsmiljøet.
Fysisk arbeidsmiljø
Alle arbeidsplasser har også et fysisk arbeidsmiljø, og graden av eksponering for fysiske, ergonomiske, kjemiske og biologiske faktorer varierer.
For eksempel vil det fysiske arbeidsmiljøet på et kontor være vesentlig forskjellig fra det på en byggeplass.

Det viktigste du kan gjøre:
Kartlegg hvilke risikofaktorer som er relevant for din arbeidsplass, og vurder hvilke som utgjør størst fare for helseplager. Som arbeidsgiver er du ansvarlig for at arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig, både når det gjelder enkeltfaktorer og helheten. Derfor er det viktig at du har oversikt over alle relevante faktorer.
Selv om fysiske forhold kan være godt ivaretatt, kan faktorer som arbeidsmengde og tidspress øker risikoen for helseskader.
Her kan du lese mer om de enkelte arbeidsmiljøfaktorene, og når de kan utgjøre en risiko: