Eksperten skal hjelpe til med å avklare situasjonen og bidra til å finne løsning. Ulike yrkesgrupper kan være aktuelle, men eksperten må i utgangspunktet ha en offentlig godkjent utdanning eller autorisasjon på sitt område.
Tilgang på hjelp og økonomisk støtte
Før man søker må arbeidsgiver drøfte saken med Nav. Ta kontakt med en veiledere via chat eller kontaktskjema på nav.no, eller ring Nav på telefonnummer 55 55 33 36.
Arbeidsgiver, den ansatte og Nav skal være enige om at ekspertbistand er det mest hensiktsmessige tiltaket. Nav kan også vurdere andre virkemidler og kan støtte og veilede dere i det videre arbeidet.
Slik gjør du det:
- Er det enighet mellom arbeidsplassen og Nav om å kontakte en ekspert for hjelp, søker arbeidsgiver om tilskudd via Altinn,
- Få vedtak om tilskudd fra Nav før du setter igang med gjennomføring av ekspertbistand.
- Betal utgiftene og send inn refusjonskrav og sluttrapport til Nav
Det er et vilkår for å kunne få tilskudd til ekspertbistand at den ansatte har langvarig og/ eller hyppig fravær, og at oppfølging, tilrettelegging og andre relevante tiltak er utprøvd eller vurdert. Arbeidsgiveren, NAV og den enkelte arbeidstakeren må være enige om at det er hensiktsmessig med ekstern ekspertbistand. Den ansatte trenger ikke være sylmeldt år du søker om tilskudd.