Det kan være mange grunner til å bestride en sykemelding. Eksempler på dette kan være at den ansatte leverer sykemelding:
- i forbindelse med arbeidskonflikt eller advarsel
- etter å ha mottatt avslag på søknad om permisjon eller tidspunkt for ferie
- etter gjentakende fravær på bestemte tidspunkter
Andre grunnlag kan være at:
- sykmeldingen er tilbakedatert
- arbeidstaker nekter å medvirke til sykefraværsoppfølging
- arbeidstaker har varslet om fravær
- arbeidstaker har levert sykmelding for sent og det har vært mulig for arbeidstaker å sende legeerklæringen
Som arbeidsgiver har du ikke mulighet til å kontrollere grunnlaget for sykemeldingen ved å innhente legejournal fra arbeidstakers lege. Arbeidsgiver kan likevel bestride sykemeldingen når det foreligger en begrunnet mistanke om at fraværet ikke er reelt eller ulovlig på annet grunnlag.
NHO anbefaler at arbeidsgiver i så fall informerer arbeidstaker og eventuelt NAV om sin beslutning.
Steg 1: Bestridelse av sykmelding overfor arbeidstaker og NAV
Har du ikke tilgang? Les avsnittet "Hvordan får du tilgang til Arbinn?"