Dag 1
Kl 0900 - 1230
Oppstartsrutine
Introduksjon av NHO sitt leder- og medarbeiderprogram og kursets forelesere.
Forventninger fra deltagerne.
"Bruksanvisning" for det 21. århundrets ledere
Et rammeverk for inspirasjon til hvilken grunnkompetanse og lederstiler ledere bør kjenne til og aller helst besitte i det 21. århundre.
Samfunnstrender
Innføring i samfunnstrender og stiler innen ledelse og strategier, fra eierkapitalisme til interessenthaverperspektiv.
Nye forretningsmodeller
"Hot or not". Hvilke forretningsmodeller er nye og spennende og hvilke bør unngås?
Lunsj
Kl. 1315 -1700
Personas - deg som leder
Kartlegging av deltagernes lederprofil (ledertest , online verktøyet) pluss tilgang til resultatene fra sjekktestene (de som har vurdert sin leder, online-verktøyet). Hva er fordelene, ulempene og risikoene med denne profilen? Hva må gjøres for å styrke nedsiden og redusere risikoen i ditt lederskap. Dette danner grunnlaget og sikrer at hver enkeltdeltager kan tilpasse kurset til sine behov og ønsker.
Personaskartlegging - deg og dine ansatte
Hvilke typer medarbeidere bør du ha mange av, en del av, få av og hvilke bør du aller helst unngå?Hvordan vet du hvilken profil dine medarbeidere bør ha og hvilken type profil har de?
Er det mulig å endre en medarbeiderprofil og hvilken rolle har en leder eventuelt i dette?
Motivasjonsteori
Hva er den viktigste delen av ordet motivasjon og hva er rett motivasjon for de vi leder og for en leder?Hvordan knytter du din motivasjon til din profil og de du leder (øvelsen ovenfor).
Kl. 1700 Slutt faglig del
Program for middag og ettermiddagsaktivitet blir annonsert senere.
Dag 2
Kl 0900 -1200
Oppstartsrutine
«Repetitionis themotherofall skills». Hva tar vi med oss fra dag 1.
Kommunikasjon
"Det er ikke hva du sier, men hva de du leder hører". Ledelse havner i stor grad om evnen til å påvirke andre mennesker. Hvordan kommunisere på en måte som gjør at folk lytter og faktisk blir påvirket av det du sier. Kommunikasjon og presentasjonsdelen av kurset tar utgangspunkt i boken "Muntlig formidling" skrevet av Haugnes, en av kursets to forelesere.
Presentasjonsteknikk
Å holde gode presentasjoner for små eller store grupper, er en ferdighet (noe som er trenbart) som hjelper svært mange ledere i deres jobb. Her får deltageren tilgang til modeller, teknikker og verktøy som lederbudskapet på en enkel måte kan implementeres. Livet er for kort til dårlige presentasjoner.
Kl. 1200 lunsj
Kl. 1245 -1600
Neste trekk
NHOs veikart for fremtidens næringsliv etter kompetansebarometeret.
Fra teori - praksis
Casejobbing i kommunikasjon og presentasjonsteknikk. Vi jobber med konsept, strategi, prosess og presentasjon av et aktuelt bærekraft-case. Gruppen deles og vi gjennomfører øvelser i argumentasjonsteknikker for og mot. Mer informasjon mottas i casedokumentet.
"NHO online"
Opplæring i online-verktøy for å sikre oppfølging mellom samlingene.
Oppsummering
Kort oppsummering samt gjennomgang av hjemmelekser og online-oppgaver.
Kl. 1600 Slutt