Innhold

Artikkelarkiv

  1. Artikkel

    Webinarer om HR og ledelse for NHOs medlemmer

    Våren 2020 arrangerer vi gratis webinarer for alle medlemmer. Hensikten er å gi deg verdifull innsikt for å møte utfordringer du opplever nå, og utfordringer som kommer.

  2. Artikkel

    Konkurskarantene

    Konkurskarantene betyr at en person i en periode på to år ikke kan ha verv som styremedlem eller daglig leder i aksjeselskap, næringsdrivende stiftelser og en del andre selskapsformer. Forbudet gjelder også for "reelle" verv, det vil si at personen utøver slike verve uten å være formelt registrert i Foretaksregisteret.

  3. Fjernledelse og arbeidsmiljø i koronatiden

    Koronaen er over oss, og mange må holde seg hjemme enten i isolasjon eller i karantene. Dette betyr at vi alle blir mer alene, og må klare oss uten mange av de kvaliteter vi ellers får gjennom arbeidsmiljøet. Og det er synd, for kanskje trenger vi disse kvalitetene mer enn noen gang.

  4. Artikkel

    Kan jeg søke om offentlig støtte i lys av koronautbruddet?

    Utbruddet av covid-19 har svært store konsekvenser for norsk næringsliv. Regjeringen har lansert en rekke konkrete tiltak i form av krisepakker for bransjer og bedrifter som er spesielt hardt rammet, og for næringslivet ellers.

  5. Artikkel

    Veileder om offentlige anskaffelser og korona-pandemien

    Veilederen er en praktisk veileder for innkjøpere og leverandører som skal bidra til å hjelpe begge parter til å komme frem til gode løsninger under korona-pandemien.

  6. Koronarelatert sykefravær som vilkår for refusjon av sykepenger fra NAV

    Lengden på arbeidsgiverperioden avhenger av om egen-/legemelding angir at fraværet er koronarelatert. Arbeidsgiver trenger altså noe informasjon om årsak til fravær for å få refusjon etter tre dager.

  7. Artikkel

    Korona og personvern på arbeidsplassen

    Koronapandemien berører alle deler av norsk samfunnsliv, herunder enhver arbeidsplass. Informasjonsbehovet er stort både hos arbeidsgiver og arbeidstakere. Selv om vi befinner oss i en ekstraordinær situasjon, gjelder personvernregelverket like fullt. For arbeidsgiver er det derfor viktig å finne en riktig balansegang mellom en nødvendig informasjonsflyt på arbeidsplassen og hensynet til den enkelte ansattes personvern. I denne artikkelen omtales noen situasjoner der arbeidsgiver må være særlig bevisst sine plikter etter personvernregelverket.

  8. Artikkel

    Permittering og bruk av vikarer

    Flere bedrifter opplever for tiden midlertidig sysselsettingsmangel i deler av virksomheten sin, som gir saklig grunn til permittering. Samtidig kan det oppstå midlertidige behov for arbeidskraft i andre deler av virksomheten, for eksempel på grunn av sykdom eller annet fravær. Et relevant spørsmål er om virksomheten da kan bruke vikarer for å dekke behovet.