Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Kan arbeidsgiver dele informasjon om ansatte som er fraværende?

Sjef ser på PC og virker alvorstung eller bekymret.

Foto: Getty Images

Det at ansatte er fraværende fra jobb påvirker driften i virksomheten og kollegaene på jobb. Arbeidsgiver har dermed ofte behov for å informere egne ansatte, og kanskje også kunder og andre samarbeidspartnere om fraværet. Hvilken informasjon kan deles med hvem?

En personopplysning er enhver opplysning som kan knyttes til en enkeltperson. Personvernregelverket skal sikre at personopplysninger om den enkelte behandles på en lovlig, forsvarlig og sikker måte. Sensitive personopplysninger, som for eksempel helseopplysninger, nyter et særskilt vern.

Personvernregelverket gjelder også på arbeidsplassen, og arbeidsgiver har et ansvar for å behandle personopplysninger om sine ansatte i tråd med regelverket.

Artikkelen gir deg svar på:
  • I hvilken grad du som arbeidsgiver kan dele informasjon om at en arbeidstaker er syk. Her skilles det mellom deling av slik informasjon til arbeidstakere og utenforstående.
  • I hvilken grad du som arbeidsgiver kan informere om at ansatte har mottatt permitteringsvarsel eller er permittert.
  • I hvilken grad du som arbeidsgiver kan informere om at ansatte har annet fravær eller er på hjemmekontor.
Resten av innholdet er lukket for medlemmer. Logg deg på for å lese hele artikkelen.

Har du ikke tilgang? Les avsnittet "Hvordan får du tilgang til Arbinn?"