Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Immaterielle verdier som gjør bedriften klar for oppkjøp og kapitalinnhenting

Dere har bestemt dere – selskapet er til salgs eller klart for kapitalinnhenting. Uansett må bedriften kunne presenteres slik at nye eiere eller investorer får det rette inntrykket av bedriftens verdi. I slike sammenhenger er det verdifullt og nyttig å kartlegge verdien av de immaterielle rettighetene dere sitter på for å synligjøre selskapets konkurransefortrinn.

Lenge var det slik at maskiner, bygninger og andre fysiske aktiva dominerte verdiene i en virksomhet. I 1975 utgjorde slike fysiske aktiva (tangible assets) over 80 prosent, mens i dag er bildet motsatt. Hvis man ser på selskapene i indeksen S&P 500 i USA så har disse et balanseregnskap som kun dokumenterer 10 % av markedskapitaliseringsverdien (antall aksjer x aksjekursen).

Det betyr at markedet «ser» 90 % ekstra verdi i selskapet som ikke er ført inn i balanseregnskapet. Med andre ord betyr dette at om lag 90 prosent av verdiene i selskapet er ikke-fysiske aktiva (non-tangible assets).

Selskapets ikke-fysiske aktiva kan omtales som immaterielle eiendeler eller intellectual property (IP) og kan eksempelvis være registrerte rettigheter som patenter, varemerker og design eller uregistrerte rettigheter som selskapets forretningshemmeligheter. Forretningshemmeligheter kan bestå av kildekoder, algoritmer, opphavsrettigheter, fremgangsmåter og kunnskap (know-how), slogans og en rekke annet.

Synliggjøring og verdivurderingen av disse ikke-fysiske aktiva er derfor helt sentralt for å få en rett pris på selskapet ved eierovertakelse eller kapitalutvidelse.

Når dere nå altså har bestemt dere for å selge hele eller deler av selskapet må dere dermed ta noen grep. Som nevnt ovenfor så kan omtrent 90 prosent av verdiene i et selskap bestå av ikke-fysiske aktiva. Det samme gjelder naturligvis når man er på kjøpersiden.

Vi skal her går gjennom de fire grepene dere bør ta for å gjøre bedriften klar for oppkjøp og kapitalinnhenting.

  • 1
    Kartlegg de immaterielle verdiene
  • 2
    Kategoriser de immaterielle verdiene
  • 3
    Forvaltning av immaterielle verdier
  • 4
    Synliggjøring av innholdet i de immaterielle rettighetene

Vil du vite mer?

Resten av innholdet er for NHO-medlemmer. Logg inn for å lese videre og få tilgang til veiledning og verktøy som gjør din hverdag som arbeidsgiver enklere.