Hva er varemerkeinngrep?
Et varemerke er det som gjør at markedet og kundene vet hvem som står bak en vare eller tjenestene, det vil si hvor den kommer fra – den kommersielle opprinnelsen. I prinsippet kan alt som kan knyttes til deres bedrift, være et varemerke. Et varemerke kan være navn, slagord, logoer, farger, lyder eller andre kjennetegn. Også duft kan være et varemerke. Over tid kan varemerket assosieres med kvalitet, goodwill, gode kundeopplevelser eller lignende, og varemerket går da over til å bli en merkevare.
Dette gjør at et varemerke kan være veldig verdifullt, noe som også kan øke risikoen for at andre ønsker å bruke varemerker som ligner deres varemerke. Det kan imidlertid også være at andre aktører ubevisst tar i bruk samme eller lignende varemerker. Begge tilfeller kan imidlertid utgjøre et varemerkeinngrep.
Et varemerkeinngrep er når noen bruker deres registrerte eller innarbeidede varemerke, eller noe som ligner, uten deres samtykke. Opplever du varemerkeinngrep, vil det være flere måter å løse en tvist på.
Vil du vite mer?
Resten av innholdet er for NHO-medlemmer. Logg inn for å lese videre og få tilgang til veiledning og verktøy som gjør din hverdag som arbeidsgiver enklere.