Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Hva skal du velge som varemerke?

Å velge navn som skal registreres som et varemerke er en viktig beslutning som man ikke bør ta lett på. Les mer om hvilke vurderinger du bør gjøre for å sikre at navnet er verdt å investere i.

Et varemerke er kjennetegnet på din bedrift, vare eller tjeneste. Navnet følger bedriften og utgjør en viktig verdi i ethvert selskap. På samme måte som med huskjøp eller investering i ny teknologi på arbeidsplassen, er det viktig å gjøre en grundig jobb før man tar en beslutning om å investere. Å investere i et varemerke er en langsiktig investering. Da er det viktig å gjøre gode vurderinger underveis i prosessen.

  • 1
    Er navnet du vurderer for varemerket distinktivt?
  • 2
    Er det risiko knyttet til valg av varemerket?
  • 3
    Hva er bedriftens forretningsplan?
  • 4
    Hvordan skal navnet på varemerket brukes?
  • 5
    Hva er verdiposisjonen?
  • 6
    Er navnet del av en serie eller et merkehierarki?
  • 7
    Er navnet du vurderer på varemerket ledig?

Vil du vite mer?

Resten av innholdet er for NHO-medlemmer. Logg inn for å lese videre og få tilgang til veiledning og verktøy som gjør din hverdag som arbeidsgiver enklere.