Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Varemerkesøknad avslått? Derfor ble den ikke godkjent

De vanligste årsakene til at en varemerkesøknad blir avslått er at merket er beskrivende (mangler særpreg) eller kan forveksles med tidligere registrerte rettigheter.

Det kan ta alt fra tre uker til over seks måneder for Patentstyret å vurdere en varemerkesøknad og utarbeide sitt første svar. Vurderingen gjøres på bakgrunn av vilkårene i varemerkeloven. Ønskelig resultat er at søknaden blir godkjent slik den er. Da sendes varemerket til registrering og publisering, og du har enerett på bruken av det. Det kan også skje at du mottar et brev (såkalt realitetsuttalelse) fra Patentstyret, der de nekter hele eller deler av søknaden fordi den ikke er i tråd med varemerkeloven.

Det er viktig å understreke at håpet ikke er ute selv om du får en negativ uttalelse fra Patentstyret. Du får mulighet til å enten rette opp manglene eller argumentere mot Patentstyrets nektelse hvis det avdekkes mangler ved søknaden som gjør at den ikke kan registreres. Svarfristen er vanligvis tre måneder.

Første steg etter en avslått søknad er å forstå hvorfor varemerkesøknaden ikke ble godkjent. Ved å forstå hva som gikk galt i første omgang, øker du sjansen for å oppnå endelig registrering av varemerket i neste omgang.

Vil du vite mer?

Resten av innholdet er for NHO-medlemmer. Logg inn for å lese videre og få tilgang til veiledning og verktøy som gjør din hverdag som arbeidsgiver enklere.