Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Hva må og hva kan stå i arbeidskontrakten?

Alle ansatte skal ha en skriftlig kontrakt. En korrekt arbeidskontrakt er svært viktig for å unngå konflikter om hva jobben består i og hvilke vilkår som gjelder.

Arbeidsmiljøloven inneholder klare krav til hva ansettelseskontrakter må inneholde, blant annet når det gjelder arbeidstid, tiltredelsestidspunkt og lønn. I tillegg er det andre forhold du som arbeidsgiver er tjent med å avtale med dine ansatte.

Vi har laget et verktøy der du enkelt kan lage arbeidsavtaler når du skal ansette. Disse oppfyller kravene i arbeidsmiljøloven.

13 ting du MÅ ha med i en arbeidskontrakt


  • 1
    Partenes identitet: Hvem som er arbeidstaker og arbeidsgiver
  • 2
    Arbeidsplassen: Hva som er arbeidsplassen
  • 3
    En beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel
  • 4
    Tiltredelsestidspunkt: Når arbeidsforholdet begynner
  • 5
    Dersom du ansetter (kun) midlertidig: forventet varighet og grunnlaget for den midlertidige ansettelsen
  • 6
    Prøvetid: Du har ikke plikt til å avtale prøvetid, men vi anbefaler sterkt at du avtaler prøvetid, samt mulighet til forlengelse ved arbeidstakers eventuelle fravær i prøveperioden
  • 7
    Ferie: Informasjon om ferie og feriepenger
  • 8
    Oppsigelsesfrister: Arbeidstakers og arbeidsgivers oppsigelsesfrister
  • 9
    Lønn: Hvor mye lønn og evt. andre goder arbeidstaker får. Utbetalingsmåte og tidspunkt må også med.
  • 10
    Arbeidstid: Når og hvor lenge arbeidstaker skal arbeide
  • 11
    Pauser: Lengden på pauser
  • 12
    Særlig arbeidstidsordning, i de tilfellene dette er aktuelt
  • 13
    Eventuelle tariffavtaler

Vil du vite mer?

Resten av innholdet er for NHO-medlemmer. Logg inn for å lese videre og få tilgang til veiledning og verktøy som gjør din hverdag som arbeidsgiver enklere.