Innhold

Innhold

  1. Oppsigelse - skritt for skritt
  2. Prøv å løse problemet
  3. Systematisk oppfølging
  4. Fortsatt ingen bedring?
  5. Drøftingsmøte
  6. Siste utvei - oppsigelsen
  7. Etter oppsigelsen - begrunnelse, forhandlinger og søksmål
  8. Rettskilder

Oppsigelse - skritt for skritt

#205 Målet med oppfølgingen av en arbeidstaker må alltid være å få arbeidsforholdet til å fungere. Dersom dette likevel ikke går, kan arbeidsgiver gjennom en grundig oppfølgingsprosess sikre seg dokumentasjon for å vurdere muligheten for oppsigelse på et senere tidspunkt. For å unngå konflikt etter en oppsigelse, er det nettopp viktig å ha gjennomført en god og grundig prosess i forkant.

En personaloppfølgingsprosess – som kan føre til mulig oppsigelse – har følgende skritt:
  • Første skritt: Prøv å løse probleme
  • Andre skritt: Systematisk oppfølging
  • Tredje skritt: Fortsatt ingen bedring?
  • Fjerde skritt: Drøftingsmøte
  • Femte skritt: Siste utvei - oppsigelse
  • Etter oppsigelsen: begrunnelse, forhandlinger og søksmål

Oppsigelse krever saklig grunnlag. Eksempler på saklig grunnlag kan være manglende arbeidsprestasjoner over tid. Terskelen for å gå til oppsigelse er høy. For å kunne gå til oppsigelse må arbeidsgiver derfor kunne bevise følgende:

Resten av innholdet er lukket for medlemmer. Logg deg på for å lese hele veilederen.

Har du ikke tilgang? Les avsnittet "Hvordan får du tilgang til Arbinn?"