Samtalestøtte for arbeidsgivere
Nav har utarbeidet et samtaleverktøy for arbeidsgivere. Verktøyet vil hjelpe deg med å gjennomføre samtaler med medarbeiderne og bruke erfaringene til forebyggende arbeid.
Inkluderende arbeidsliv er et arbeidsliv for alle som kan og vil bidra. Myndighetene og partene i arbeidslivet har siden 2001 hatt en avtale - IA-avtalen - om å gjøre det norske arbeidslivet mer inkluderende. Denne avtalen utløper 31.12.2024. Her finner du informasjon om arbeid med inkluderende arbeidsliv, og om hva som skjer uten en ny IA-avtale
IA-avtalen avsluttes 31.12.2024
Partene i arbeidslivet har ikke kommet til enighet om en ny IA-avtale fra 2025. Dagens IA-avtale utløper derfor 31.12.2024. Arbinn oppdateres fortløpende etterhvert som vi får avklart hva som skjer med ulike tiltak knyttet til IA-avtalen.
Det betyr at myndighetene og partene i arbeidslivet ikke har en felles avtale med konkrete tiltak for å redusere sykefraværet. I tillegg blir sykepengeordningen et politisk spørsmål – det blir opp til partiene på stortinget om de ønsker å endre denne.
Det gjøres mye bra ute i bedriftene, og vi oppfordrer bedriftene til å fortsetter å jobbe kunnskapsbasert med forebyggende arbeidsmiljø og å redusere sykefraværet.
På Arbeidsmiljøportalen finnes nyttige verktøy for hvordan bedriften kan jobbe med forebyggende arbeidsmiljø. Verktøyene er tilpasset ulike bransjer.
På Idébanken finnes informasjon og tips som kan bidra til å få ned sykefraværet, hindre frafall og få flere i arbeid.
Du kan lese mer om hva som skjer uten IA-avtale hos regjeringen.no
Nav arbeidslivssenter vil videreføres inntil videre, også uten IA-avtale. Disse finansieres over Navs driftsbudsjett.
NHO ønsker å jobbe videre med gode tiltak og håper at samarbeidet fortsetter på bransjenivå. Det er satt av midler til å videreføre bransjeprogrammene i 2025. Et videre samarbeid forutsetter imidlertid at alle tre parter (myndighetene, arbeidsgiverne og arbeidstakerne) ønsker å fortsette arbeidet med programmene.
Dette er tilskuddsmidler som gis gjennom Nav. Tilskuddsmidlene videreføres.
Ja. Arbeidsgiver har plikt til å drøfte med de tillitsvalgte om bedriften skal innføre eller opprettholde ordning med utvidet egenmelding. Dette følger av Folketrygdloven § 8-24.
Drøftingsplikten innebærer ikke at arbeidsgiver må innføre en slik ordning, men at arbeidsgiver har en plikt til å ha dialog med sine ansatte / ansatte representant om hvilken egenmeldingsordning som er hensiktsmessig for bedriften. Det er likevel arbeidsgiver som beslutter hvilken ordning som skal gjelde.
Nei. Ansvar og plikter for arbeidsgiver, arbeidstaker, sykmelder og Nav ved sykefravær følger av Arbeidsmiljøloven. Det blir således ikke noen endringer her. Her kan du lese mer om oppfølging ved sykefravær.
Nav har utarbeidet et samtaleverktøy for arbeidsgivere. Verktøyet vil hjelpe deg med å gjennomføre samtaler med medarbeiderne og bruke erfaringene til forebyggende arbeid.