Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Nyttig info om BHT

Ingeniør og kontormedarbeider blar i en mappe i et industribygg.

Foto: Maskot

Bedriftshelsetjenesten (BHT) bistår bedrifter med rådgivning innenfor HMS-arbeid og arbeidsmiljø. Det er bransjens risikoforhold som avgjør om bedriften trenger bistand fra BHT.

Hva er formålet med BHT?

Bedriftshelsetjenesten (BHT) skal bidra til et kunnskapsbasert og målrettet arbeidsmiljøarbeid i bransjer der det er dokumenterte arbeidsmiljøutfordringer.

Bedriftshelsetjenestens rolle er i hovedsak å jobbe forebyggende. Bedriftshelsetjenestens oppgave er å bistå bedrifter i å arbeide for et godt arbeidsmiljø, for å forebygge skader og ulykker, redusere sykefravær, og bidra til at bedriften har et godt, trygt og produktivt arbeidsmiljø.

Evaluering av BHT har vist at det i for stor grad har vært fokus på å selge generelle helsekontroller til arbeidslivet, noe som ikke bidrar til bedre arbeidsmiljø og folks arbeidshelse. Regelverket rundt BHTs rolle, ble spisset i 2023, med det for øye at bedriftshelsetjenestene primært skal ha fokus på forebyggende arbeid.

Vi oppfordrer alle bedrifter som skal inngå avtale om bedriftshelsetjeneste, om å være bevisst hvilke tjenester de trenger fra BHT.

Les mer om hvilke bedrifter som må være tilknyttet en bedriftshelsetjeneste på Arbeidstilsynets nettsider.

Hvorfor er BHT nyttig for bedriften din?

  • De bistår med å kartlegge og følge opp din bedrifts arbeidsmiljø og kommer med forslag til forbedringer.
  • De skal ha kompetanse på: arbeidsmedisin/arbeidshelse, yrkeshygiene, ergonomi, kartlegging av det fysiske arbeidsmiljø, risikovurderinger, psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø og systematisk HMS-arbeid.
  • Tiltakene fra BHT kan bidra til å redusere din bedrifts kostnader knyttet til sykefravær og skader
  • De hjelper dere med å utarbeide en skriftlig plan for hva BHT skal gjøre, samt skriver rapport etter avtale med bedriften for utførte oppgaver, for eksempel årsrapport.

Hva var nytt for BHT fra 2023?

Det kom noen regelverksendringer i 2023, som kan påvirke HMS-arbeidet i din bedrift.

Her er noen av endringene du må være oppmerksom på:

  • Økt fokus på forebyggende tiltak i bransjer med kjente risikoforhold
  • Fra nå av vil det hvert 6. år vurderes hvilke bransjer som skal ha BHT
  • Nå kan Arbeidstilsynet også føre tilsyn med om BHT leverer de tjenestene de skal. Alle ansatte i BHT må gjennomgå et kurs på Stami om BHTs rolle og oppdrag.
  • Bedrifter kan søke fritak for å knytte seg til en BHT, hvis de kan dokumentere at de har kontroll på egne utfordringer og kan håndtere disse

 Les mer om å søke dispensasjon fra bedriftshelsetjenesten på Arbeidstilsynets nettsider.

Økt tilsyn fra Arbeidstilsynet

Arbeidstilsynet vil øke tilsyn med alle bedrifters bruk av BHT.

Du som arbeidsgiver må dokumentere at:

  • Du og de ansatte eller ansattrepresentanter, (verneombud) regelmessig kartlegger risikoforhold knyttet til fysiske og psykososiale forhold i arbeidsmiljøet. Det er ikke lovfestet hvor ofte man skal gjøre en kartlegging.
  • Din bedrift har laget en handlingsplan med tiltak for hva som må forbedres på arbeidsplassen basert på kartleggingen av risikoforhold, og hvilke tjenester dere må kjøpe av BHT. BHT kan bistå bedriften med å utarbeide handlingsplanen.
  • Din bedrift har laget en skriftlig avtale med BHT om hva som skal leveres av tjenester for bedriftens arbeidsmiljøforbedringer
  • BHT har laget en årlig rapport med hva som er levert til din bedrift

Spørsmål og svar

Kan små bedrifter gå sammen om en felles avtale med en BHT?

Små bedrifter som har samme arbeidsmiljøutfordringer, kan gå sammen om en felles avtale med en BHT. Med en felles avtale kan dere spare kostnader.

Kan vi bytte BHT-leverandør?

Dere kan bytte når dere ønsker, men vær oppmerksom på det kan være en bindingstid i den avtalen dere har inngått. Hvis BHT ikke har nødvendig kompetanse til å bistå din bedrift med lokale og bransjespesifikke utfordringer innenfor arbeidsmiljø/HMS, bør det være mulig å si opp avtalen innenfor bindingstiden. Dere må være bevisst på hvilke tjenester dere kjøper før en avtale signeres.