Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Steg 2: Slik planlegger og gjennomfører dere lederopplæringen

Hvordan går jeg frem for å gjennomføre opplæring i min bedrift? Hvem gjør hva?

Virksomheten må:

  • Avklar hvem som skal lede workshops og kursgjennomføring:
    • Har dere veileder internt?
      • Vil dere leie inn ekstern veileder, eller
      • har Nav Arbeidslivssenter kapasitet?
  • Planlegg hvem som skal delta og hva den enkelte og virksomheten ønsker å få ut av programmet.
  • Sett av tid til 5 workshops + kickoff / oppstartssamling.
  • Evaluere gjennomføring og resultater i etterkant.

Vi anbefaler at det gjennomføres en samling per måned. Bedriften bestemmer selv hvem de vil skal holde disse samlingene. Samlingene kan arrangeres av bedriften selv, eller ved hjelp av eksterne prosessledere. Jobber du i en mindre bedrift hvor det ikke lar seg gjøre å lage egen gruppe til gjennomføring? Da kan du kontakte veileder hos NAV Arbeidslivssenter eller for eksempel Moment og melde hvor mange som ønsker gjennomføre opplæringen. Slik kan man få hjelp til å sette sammen ansatte fra ulike bedrifter til en gruppe. 

Kursdeltakeren må:

Hver av de fem filmene er på ca. 15 minutter og kommer med et arbeidshefte hvor deltakerne kan notere sine refleksjoner og spørsmål. Etter hver film gjennomføres en samling med ca. 6-15 deltakere. Samlingene kan gjennomføres digitalt eller fysisk.

Kursveileder må:

  • Gå igjennom den enkelte filmen før workshop. (Filmene finner du her på denne siden)
  • Forberede og gjennomføre samlinger
  • Laste ned veiledningsmateriell og presentasjon lengre ned på denne siden
  • Dele ut kursbevis ved avsluttet kurs