Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Hva er arbeidsrelatert stress?

Arbeidsrelatert stress forårsakes ikke av enkeltpersoner, men skyldes snarere problemer på organisasjonsnivå som f.eks. dårlig utformede arbeidsoppgaver og dårlig organisering, tilrettelegging og ledelse. 

Arbeidstakere opplever stress når det stilles større krav i jobben enn det de er i stand til å takle. De som opplever stress i lange perioder på arbeidsplassen kan utvikle alvorlige fysiske og psykiske helseproblemer.

Arbeidsforhold som kan gi opphav til arbeidsrelatert stress er bl.a.:

  • for stor arbeidsbelastning eller for korte tidsfrister
  • motstridende krav
  • mangel på tydelighet med hensyn til arbeidstakerens rolle
  • ineffektiv kommunikasjon
  • organisatoriske endringer som blir håndtert på en dårlig måte

Arbeidsrelatert stress kan også oppstå som følge av en usunn sosial kontekst, f.eks. i situasjoner med:

  • manglende støtte fra ledelsen eller kolleger
  • dårlige mellommenneskelige forhold
  • mobbing, aggressivitet og vold
  • vansker med å forene jobb- og familieforpliktelser