Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Hvordan forebygge problematisk bruk?

Arbeidsplassen er en unik arena for forebygging av problematisk bruk av alkohol, narkotika, legemidler og spill. Her har vi mulighet til å fange opp endringer og følge opp medarbeidere over tid. Vi har rutiner, roller og ansvar som gjør det mulig å ta tak i problemer på et tidlig tidspunkt, og snu negativ utvikling. Dette forutsetter imidlertid kunnskap om hvordan arbeidsplassen enkelt kan forebygge og håndtere hendelser. Vi erfarer at virksomheter som arbeider systematisk med å forebygge, klarer å bygge en mer åpen og ivaretakende bedriftskultur.

Vi anbefaler alle virksomheter å formulere en policy som forankres hos ledelsen og de ansatte. En policy for rusmiddelbruk og spill beskriver virksomhetens rammer til bruk av alkohol, narkotika, legemidler og spill i arbeidstid, i jobbrelaterte situasjoner utenfor ordinær arbeidstid og bruk på fritid som får negative konsekvenser for jobben. En diskusjon mellom ledelse og ansatte får frem nyanser og dilemmaer som kan resultere i en tydelig holdning som formuleres i en egen policy som et supplement til, eller som en del av det øvrige arbeidsreglement. Start med å stille dere spørsmålet: Hvordan vil vi ha det hos oss?

Du finner mer informasjon om kjøreregler for ruspolicy på Akan sine hjemmesider.