Nye regler for innleie i 2023
Den 01. april 2023 trådte nye regler for innleie i kraft, og visse typer innleie er blitt forbudt. Det gjelder enkelte overgangsordninger og unntaksregler. På denne siden får du oversikt over alt du trenger å vite.
Den 01. april 2023 trådte nye regler for innleie i kraft, og visse typer innleie er blitt forbudt. Det gjelder enkelte overgangsordninger og unntaksregler. På denne siden får du oversikt over alt du trenger å vite.
NHO har dialog med Arbeidstilsynet om oppfølging av innleieregelverket. Arbeidstilsynet vil fortsette arbeidet med å påse at ulovlig innleie og grove brudd på likebehandlingsreglene ikke forekommer i 2023.
Tilsynsaktiviteten vil være konsentrert om bransjer/næringer der sannsynligheten for brudd erfaringsmessig er størst (risikobaserte tilsyn). En del av tilsynene vil være forbeholdt Oslo-området der det gjelder totalforbud mot innleie til bygningsarbeid på byggeplasser.
Overtredelsesgebyr vil bli benyttet som reaksjonsform ved klare og grove brudd, eksempelvis der det forekommer innleie fra bemanningsforetak til bygg innenfor området der det er totalforbud.
Ved tilsyn vil Arbeidstilsynet spesifisere hvilken dokumentasjon de behøver. Det vil blant annet kunne være:
Tilsynet vil også kunne føre tilsyn med andre tema enn innleie, blant annet:
Her er vanlige spørsmål om endringene.
Det er innført betydelige innstramminger i adgangen til å leie inn arbeidskraft fra bemanningsforetak. Det som er nytt, er i hovedsak:
Endringene trådte i kraft 1. april 2023.
Ja, det er fremdeles mulig å leie inn arbeidskraft fra bemanningsforetak for vikariat, praksisarbeid, deltakere i arbeidsmarkedstiltak eller idrettsutøvere og ledere i den organiserte idretten. I tillegg er muligheten til å leie inn etter avtale med tillitsvalgte uendret. Bedriften må da være bundet av tariffavtale med fagforening med innstillingsrett.
Det er også egne særregler for innleie av rådgivere og konsulenter med spesialkompetanse til klart avgrensede prosjekter og helsepersonell for å sikre forsvarlig drift av helse- og omsorgstjenester.
Regjeringen har varslet at en slik ordning vil etableres. Inntil den er etablert, gjelder den alminnelige ordningen med pliktig registering av bemanningsforetak.
Særreglene trådte i kraft 1. april 2023, samtidig med de øvrige endringene i innleieregelverket.
Særreglene fremgår av § 3 i kapittel 3 i forskrift 11. januar 2013 nr. 33 om innleie fra bemanningsforetak.
Særregelen omfatter innleie av arbeidstakere med spesialkompetanse som skal utføre rådgivnings- og konsulenttjeneste i klart avgrenset prosjekt.
Av forskriften fremgår det at med "rådgivnings- og konsulenttjeneste" menes levering av spesialisert kunnskap og rådgivning innenfor et bestemt fagområde. Departementet presiserer at regelen ikke er begrenset til rådgivning innen visse bransjer, men kan komme til anvendelse for rådgivning innen alle næringer/fagfelt.
"Spesialkompetanse" har ingen generell og ensartet definisjon. Departementet legger til grunn at arbeidstaker må ha spesialisert kunnskap eller ekspertise innenfor et gitt fagområde som det ikke kan forventes at virksomheten selv har. Det trenger ikke å være formalkompetanse, og regelen gjelder også der arbeidstakers spesialkompetanse er skaffet gjennom erfaring.
Innleien av spesialkompetanse må skje til "klart avgrenset prosjekt". Departementet utdyper at det innebærer innleie til konkrete, midlertidige og klart avgrensede prosjekter, som i art avviker fra virksomhetens ordinære drift. Det vil typisk være kompleksiteten i oppdragets karakter, og det at arbeidet avviker fra ordinær drift, som begrunner behovet for å hente inn spisskompetanse.
Dersom det foreligger et varig behov for spesialkompetanse, eller behov for å avhjelpe arbeidstopper som er innenfor virksomhetens ordinære drift, er det ikke snakk om et "klart avgrenset prosjekt". At arbeidet den innleide skal utføre i sin art må skille seg noe fra det innleievirksomheten normalt driver med, skal ikke tolkes for strengt.
Bestemmelsen innebærer at innleien er tidsbegrenset, men sier ikke noe om hvor lenge prosjektet kan vare. Lengden på oppdrag vil variere, og avhenge av blant annet prosjektets omfang og fremdrift.
Særregelen omfatter innleie av helsepersonell for å sikre forsvarlig drift av helse- og omsorgstjenester.
Departementet uttaler generelt at bestemmelsen bør gi en mer begrenset adgang til innleie til helse- og omsorgstjenesten enn før ikrafttredelsen av de nye reglene. Innleie må være begrunnet i behovet for å sikre forsvarlig drift av helse- og omsorgstjenesten. Det betyr blant annet at kommunen skal tilrettelegge tjenesten slik at helse- og omsorgstjenesten og personell som utfører tjenesten blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter, og at det sikres tilstrekkelig fagkompetanse i tjenestene.
Videre må innleien gjelde arbeid av "midlertidig karakter". Det omfatter blant annet uforutsette arbeidstopper og generelle sesongsvingninger. Se nærmere om vilkåret "arbeid av midlertidig karakter".
Med "helsepersonell" menes personell som omfattes av helsepersonelloven § 3 . Særregelen åpner for innleie til "helse- og omsorgstjenesten", og omfatter spesialisthelsetjenesten, kommunale helse- og omsorgstjenester samt private tilbydere av helse- og omsorgstjenester.
Før det tas beslutning om innleie må arbeidsgiver drøfte behovet for innleie med de tillitsvalgte.
Ja, innleide vil ha rett til fast ansettelse etter tre års sammenhengende innleie, eller ved brudd på reglene om innleie etter særreglene for spesialister og helsepersonell i forskriften.
Forbudet trådte i kraft 1. april 2023.
Forbudet fremgår av § 4 i kapittel 3 i forskrift 11. januar 2013 nr. 33 om innleie fra bemanningsforetak.
Se forskriften.
Forbudet omfatter innleie av "bygningsarbeid". "Bygningsarbeid" er i forskriften definert slik:
"Med bygningsarbeid menes
Departementet skriver at avgrensningen av hva som er bygningsarbeid i all hovedsak tilsvarer samme type aktivitet og/eller virksomhet som i forskriften som delvis allmenngjør Fellesoverenskomsten for byggfag (FOB) og byggherreforskriften § 4 bokstav a. I Fellesoverenskomsten for byggfag del II § 1-1 er bygningsarbeid definert slik: "Med bygningsarbeid menes bygge- og byggeteknisk virksomhet med tilliggende arbeider, herunder riving og kildesortering på byggeplass."
Departementet legger til grunn at "bygningsarbeid" både bør omfatte arbeid med nybygg og arbeid på eksisterende bygg.
Byggevirksomheter skal ifølge departementet, fortsatt kunne leie inn andre arbeidstakergrupper til annet type arbeid enn "bygningsarbeid", for eksempel ingeniører, administrativt personale etc.
Anleggsarbeid er ikke omfattet av "bygningsarbeid". NHO legger til grunn at arbeid som omfattes av omfangsbestemmelsen i Overenskomsten for private anlegg mellom NHO/Byggenæringens Landsforening og LO/Norsk Arbeidsmandsforbund vil være anleggsarbeid.
Det fremgår av forskriften at med "byggeplass" menes enhver arbeidsplass hvor det utføres midlertidig eller skiftende bygningsarbeid av et visst omfang.
Ettersom bygningsarbeidet skal være midlertidig eller skiftende, viser departementet til at bygningsarbeid av "permanent" karakter faller utenfor, eksempelvis produksjon av elementer til ferdighus eller arbeid ved et fast etablert pukkverk o.l. .
Forbudet gjelder bygningsarbeid på byggeplasser i Oslo, Viken og tidligere Vestfold.
Det avgjørende er om byggeplassen befinner seg innenfor dette geografiske området. Det er ikke av betydning hvor selve virksomheten er lokalisert, etablert, har sitt hovedkontor etc.
Nei, forbudet gjelder alle typer innleie fra bemanningsforetak til bygningsarbeid på byggeplasser i Oslo, Viken og tidligere Vestfold, også innleie til vikariater.
Nei, her er det et totalforbud mot innleie fra bemanningsforetak.
Dersom bedriften opplever økt oppdragsmengde, kan flere faste ansatte vurderes.
Både overtid og gjennomsnittsberegning av arbeidstiden kan løse visse midlertidige behov for arbeidskraft.
Se også vår artikkel om hvordan bedriften kan håndtere de nye reglene.
Les mer om:
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?
Skriv ikke inn personlige opplysninger som for eksempel personnummer eller helseopplysninger.